Sektory navázané na automobilový průmysl považují bankéři za nejrizikovější.

Klesající prodeje aut a rostoucí mzdové náklady znepokojují manažery bank. Na konferenci Restrukturalizační fórum dokonce označili obory napojené na automobilový průmysl za nejrizikovější. Svaz automobilového průmyslu naopak obavy z krize odmítá.

Podle Svazu dovozců automobilů letos klesl počet prodaných automobilů meziročně o sedm procent. Dopady snižování poptávky začínají pociťovat i samotní zaměstnanci. Továrna Hyundai v Nošovicích utlumila výrobu, takže její pracovníci zůstanou do konce letošního roku každé druhé pondělí doma se 70 procenty platu.

Právě ochlazení poptávky ve spojení s rostoucími mzdovými náklady představuje v představách bank smrtící kombinaci, která může uvést sektor do hluboké krize. Podle Jana Vitáčka, ředitele útvaru ohrožených pohledávek ČSOB totiž není kam rostoucí mzdové náklady promítnout.

Obavy bank naopak mírní zástupci automobilového průmyslu. Pavel Odstrčil, manažer vztahů s dodavateli Škoda Auto řekl, že jsou tuzemské dodavatelské společnosti v dobré kondici. Přispěly k tomu investice do automatizace a celkové modernizace provozů. Těmi mezinárodní dodavatelské korporace v minulých letech mírnily dopady vývoje na trhu práce.

O krizi se nedá hovořit ani podle výkonného ředitele Svazu automobilového průmyslu Zděňka Petzla. „Jsou výpadky, ale nejde o plošný jev. Trh není tolik ohrožený poptávkou zákazníků jako regulatorními zásahy,“ uvedl Petzl.