Dosavadní plány na snižování emisí počítají s jejich snížením u osobních aut o 15 procent do roku 2025 a o 30 procent do roku 2030. Evropský parlament však volá ještě po výraznější redukci spalin. Návrh nové směrnice zvyšuje cíle na 25, resp. 45 procent.

Nástup elektromobility kvůli povinnému snižování emisí dopadne také na zaměstnanost v autoprůmyslu. Podle studie poradenské společnosti FTI Intelligence může být ohroženo až 11 milionů pracovních míst v autoprůmyslu.

Výsledky studie zveřejnily Lidové noviny.

Studie platí pro případ snížení emisí o 40 procent a počítá už s tím, že díky nástupu elektromobilů zároveň pracovní místa přibudou.

Návrh nové směrnice Evropského parlamentu, představený v pondělí, zvyšuje cíle na 25, resp. 45 procent. Finální meta je tedy přísnější, než ta, z níž poradenská firma FTI Intelligence odvodila masový úbytek pracovních míst.

Prudký úbytek je dán také tím, že vyrobit vůz s elektrickým pohonem je jednodušší, stejně jako jeho následná údržba.

Lidé z automobilového průmyslu však zdůraznily, že tak ambiciózní a rychlé změny bude obtížné zvládnout a mluví o nutnosti podpor elektromobility, jak je tomu v některých zemích.

Sdružení evropských automobilových výrobců ACEA upozorňuje, že elektromobily stále nakupuje malá část zákazníků, a to zejména v těch bohatších evropských zemích. Na celkových prodejích aut tvoří necelé jedno procento.

(pel)