Množství emisí je ve velkých městech v Německu alarmující, vláda chce proto zavést bezplatnou hromadnou dopravu. Kdo by však projekt financoval, není zatím jasné. Stát toto opatření zvažuje zavést hlavně na západě Německa. Chce tak přimět řidiče, aby využívali veřejnou dopravu namísto jízdy autem.

Jízdné zdarma by se nejdříve mohlo týkat měst, kde je obsah emisí ve vzduchu nejvyšší. Essen, Mannheim nebo třeba Bonn. Celý projekt je však zatím ve stádiu úvah a vzbuzuje rozličné názory. Není totiž jasné, kdo a jakým způsobem by bezplatný provoz veřejné dopravy financoval.

Starosta Norimberku Ulrich Maly odhaduje celkové náklady pro spolkovoý rozpočet v řádech desítek miliard eur. V nové koaliční smlouvě se přitom křesťanští a sociální demokraté dohodli, že na dopravu poputuje jedna miliarda. Dopravní podniky postupně zasílají odhady, kolik by je bezplatná doprava stála.

Vzhledem k očekávánému nárůstu přepravovaných osob by musely dopravní podniky investovat i do vybavení a provozu. Mluvčí berlínského podniku Petra Reetzová uvedla, že peníze by putovaly na nákup více autobusů, souprav metra a tramvají. A následně na platy dalších řidičů.

Vláda argumentuje tím, že se díky jízdnému zdarma výrazně uleví znečištěnému ovzduší. Tímto problémem se Německo začalo zabývat po výzvě Evropské komise, která mu pohrozila pokutou, pokud problém smogu ve městech nezačne řešit.

Německo by tak v poskytování bezplatné městské dopravy mohlo následovat další země. Zdarma se cestuje v některých městech ve Velké Británii, Spojených státech nebo v Číně.