Peníze pod stromečkem někdy našlo nebo je pravidelně dostává téměř 7 z 10 Čechů.

Peníze pod stromečkem někdy našlo nebo je pravidelně dostává téměř 7 z 10 Čechů. Nejčastěji si je obdarovaní ukládají na horší časy. Těch, kteří peníze k Vánocům darují, je pak necelých 40 procent. Další pětina o tom uvažuje. 

Zhruba stejný počet, asi třetina, peníze využije k povánočním nákupům, na chod domácnosti anebo si koupí něco jen tak pro radost. Vyplývá to z průzkumu investiční společnosti Pioneer Investments.

Nejčastěji se finanční dary pod stromečkem objevují v podobě vhodně zabalené hotovosti a poukazů na zboží či služby.

Svým blízkým dává k Vánocům finanční dárek každoročně 10,5 % Čechů. Tento trend roste s věkem a pravidelně penězi obdarovává až pětina lidí ve věkové skupině 45 až 60 let.

Pokud Češi peníze pod stromeček dávají, pak většinou v podobě vhodně zabalené hotovosti (74 %) nebo ve formě poukazu na výběr zboží nebo služby (47 %).

Více než čtvrtina dotazovaných pak finance jako vánoční dárek dala minimálně jednou a další pětina nad tím uvažuje. Čtyři z deseti respondentů by peníze pod stromeček nikdy nedali.

Pokud Češi peníze pod stromeček dávají, pak většinou v podobě vhodně zabalené hotovosti (74 %) nebo ve formě poukazu na výběr zboží nebo služby (47 %). Hotovost je doménou spíše starší generace, zatímco dárkové poukazy mají v oblibě mladší lidé.

Jen malá část uvedla, že finanční dar svým blízkým dala v jiné formě, například v cenných papírech (2 %), investičních slitcích z drahých kovů (3 %) či v podobě nově založeného spořicího či investičního produktu se vstupním vkladem (1,7 %).

„Přestože řada lidí nevnímá peníze pod stromečkem jako osobní dárek, z průzkumu vyplynulo, že tuto formu volí poměrně vysoké procento oslovených Čechů. Často jde o model, kdy prarodiče či rodiče dospělých dětí volí variantu hotovosti pod stromečkem, protože si netroufají vybrat dárek sami,“ uvedla ředitelka marketingu Pioneer Investments ČR Dana Kryńska.

Nějaký finanční vánoční dar dostaly dvě třetiny Čechů, každoročně více než třetina. Nejčastěji pak lidé z nejmladší generace do 30 let (44 %).

Jak data ukazují, u obdarovaných nepřevládá jednoznačná preference, na co peníze využívají. Protože jde v podstatě o neočekávaný příjem navíc, řada z nich jej ukládá na horší časy.

Ještě výrazně více je těch, kteří pod stromečkem peníze nacházejí.

Nějaký finanční vánoční dar dostaly dvě třetiny Čechů, každoročně přitom více než třetina. Nejčastěji pak lidé z nejmladší generace do 30 let (44 %).

Z těch, kteří peníze k Vánocům nikdy nedostali, by takový dárek nevadil 15 %. Zbývajících 18 % by o takový dárek ani nestálo.

(pel)