NASA potvrdila, že na Měsíci je voda. Objev je klíčový pro budoucí osídlení. (Ilustrační foto)

Americká kosmická agentura NASA objevila na Měsíci vodu. Zásoby vody by mohly být v budoucnu využity prvními kolonisty k výrobě kyslíku nebo raketového paliva. USA oznámily už dříve, že mají v plánu vrátit se na Měsíc do roku 2024. Do roku 2028 pak Národní úřad pro letectví a vesmír počítá s dlouhodobým výzkumem na Měsíci.

„Měli jsme již dříve náznaky, že voda v podobě, v jaké ji známe na Zemi, může být přítomna na povrchu Měsíce, kam dopadá sluneční záření. Nyní ale víme, že tam opravdu je,“ uvedl Paul Hertz, ředitel Astrofyzické divize z ředitelství vědeckých misí NASA.

Nový objev umožnila létající observatoř Sofia, která je umístěná na speciálně předělaném Boeingu 747, létajícím ve výšce zhruba 12 kilometrů.

Ve dvou samostatných studiích v časopise Nature Astronomy byly publikovány nálezy, které mohou být klíčové pro osídlení Měsíce lidmi v budoucnosti.

První studie odhalila poprvé přítomnost vody na Sluncem osvětleném povrchu Měsíce. Voda se podle vědců může nacházet v tzv. chladných kapsách, což jsou místa, která jsou neustále ve stínu.

Zjištění druhé studie pak napovídají, že je na povrchu Měsíce mnohem více vody, než se původně předpokládalo. SOFIA detekovala vodu v kráteru Clavius, a to v poměru 100 až 400 na milion částic.

Je to asi stokrát méně než vody na Sahaře, ale navzdory malému množství může objev pomoci dalšímu výzkumu, například jak se na Měsíci voda tvoří a přetrvává.

Voda je jako nezbytný zdroj života ve vesmíru velmi vzácná. Použít by se také dala na výrobu raketového paliva.

USA oznámily už dříve, že mají v plánu vrátit se na Měsíc do roku 2024. Do roku 2028 pak Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) počítá s dlouhodobým výzkumem na Měsíci. (pel)