Společnost Tawesco, člen skupiny PROMET GROUP, je jedním z dodavatelů pro automobilku Škoda Auto, jež dočasně pozastavila výrobu. Výroba kovových dílů pro konstrukci osobních vozidel společnosti chybí, tato krizová doba nicméně ukazuje, jak důležité je mít široký záběr.

Právě v takovýchto situacích se projevuje připravenost firem a jejich závislost na daném odvětví, či dokonce jednotlivých zákaznících. Tawescu sice vypadla část tržeb, ale nebylo nuceno přerušit výrobu. Při zajišťování ochranných pomůcek pro zaměstnance firmě pomohl i Tomáš Tomeček.

„Jsme velmi hrdí, že jsme Tier 1 dodavatel pro Škoda Auto. Výpadek výroby nejen pro Škodovku, ale i celý Volkswagen je více než citelný po naši lisovnu. Naplno ale jede naše nástrojárna a těžká svařovna,“ uvedla ředitelka společnosti Tawesco Margita Rejchrtová.

Vedle zmíněné nástrojárny, kde se vyrábějí až 40 tunové nástroje pro lisování, pokračuje produkce těžkých svařovaných dílů třeba pro John Deere, Linde, ale i rámů pro společnost Tatra Trucks.

Kopřivnické firmě se tedy vyplatila diversifikace. Ze tří provozů (nástrojárna, lisovna, svařovna) pracují dva naplno a lisovna jede v omezeném režimu mimo dodávek pro automotive.

Mezi zakázkami, na kterých aktuálně nástrojárna pracuje, jsou oba modely elektrických aut pro Škoda Auto, nový projekt pro Audi AG v Ingolstadtu a nový model VW Transporter.

Těsně před vypuknutím současné krize získala firma zakázku na výrobu postranic pro Maserati, to znamená opět práci v segmentu velkých nástrojů, na jejichž výrobu se firma v posledních letech strategicky orientuje.

„John Deere nám dělá 15 procent tržeb, Tatra Trucks kolem 20 procent tržeb, mladoboleslavská Škodovka zhruba 40 procent, ale u ní je to včetně nástrojů, na které dále lisujeme díly. Mimo lisovacích nástrojů vyrábí nářaďovna i svařovací a kontrolní přípravky, aktuálně například pro Tatru Trucks, Iveco, Škodu Transportation a Škodu Vagonka. Těžké svařence nadále vyrábíme hlavně pro německý a finský závod amerického výrobce zemědělské techniky John Deere, který také dosud nepřerušil výrobu,“ upřesnila Rejchrtová.

Roušky z nanovláken dováží „Captain Solo“

V aktuální situaci na trhu nejvíce chybí ochranné prostředky, což se dotýká také všech výrobních firem, včetně Tawesca.

Česko ale oplývá neuvěřitelnou soudržností a roušky šijí všichni nejen pro zdravotníky a záchranné složky, ale také do firem, aby mohly nadále fungovat.

I díky tomu a další sérii bezpečnostních opatření může v kopřivnickém Tawescu většina ze sedmi set kmenových zaměstnanců nadále chodit do práce.

Jedním z účinných materiálů vedle bavlny jsou také materiály z nanovláken. Ty využili v Tawescu a pro své zaměstnance nakupují roušky z nanomateriálů, které v sousedním městě Příbor šije návrhářka Lada Vyvialová a její tým švadlen.

Roušky pak rozváží její manžel Tomáš Tomeček aneb „Captain Solo“, který se každoročně účastní dálkové soutěže Africa Eco Race do Dakaru ve své pověstné stoprocentně originální tatře. V pátek jich několik set přijel osobně s manželkou to Tawesca předat.

„Jsem rád, že alespoň takhle mohu pomoci firmě, která mému týmu PROMET/CZECHOSLOVAK GROUP umožňuje každoročně vyjet do Dakaru,“ řekl Tomáš Tomeček.

„Až současná situace pomine a budete se místo šití roušek znovu moci věnovat módě, určitě si od vás něco koupíme. Jako poděkování i jako podporu české značky,“ přislíbila Margita Rejchrtová návrhářce Ladě Vyvialové. (pel)