Kremlíkovo ministerstvo zaplatí za e-shop s novými dálničními známkami 400 milionů korun. Předražená zakázka navíc proběhla v utajení a bez výběrového řízení.

Ministerstvo dopravy má co vysvětlovat. Resort utratil 400 milionů korun za e-shop na elektronické dálniční známky. Premiér Andrej Babiš (ANO) chce od ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (ANO) vysvětlení předražené zakázky, která navíc proběhla bez výběrového řízení. Podle předsedy vlády by všechny zakázky na IT měli na vládu předkládat všichni ministři.

Informoval o tom server Novinky.cz.

Motoristé v Česku by měli začít používat elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových nálepek od roku 2021.

Internetový obchod a mobilní aplikaci, díky kterým si řidiči budou moci zakoupit a ověřit nové elektronické dálniční známky, zajistí společnost Asseco Central Europe.

Ta za vytvoření systému a jeho čtyřletý provoz dostane zhruba 401 milionů korun bez DPH.

Podle ministra dopravy Kremlíka vše proběhlo standardně.

„Byla vybrána nejlevnější nabídka poté, co bylo osloveno pět dodavatelů, a to i s ohledem na požadavky NBÚ a zpravodajských služeb na utajení systému,“ uvedl Babiš pro Novinky.

Premiérovi ale vadí, že o zakázce zjistil až z médií, které na ni upozornily.

„Chci proto od pana ministra, aby na vládu ještě předložil informaci o této zakázce. A v případě IT zakázek to odteď budu chtít od všech ministrů,“ dodal premiér pro server.

Pochybnosti vzbuzuje zakázka hlavně proto, že proběhla bez výběrového řízení. Provoz systému má navíc v následujících 4 letech stát 400 milionů korun. Podobný systém na Slovensku přitom stál „pouhých“ 75 milionů korun.

Elektronické dálniční známky zcela nahradí dosavadní papírové kupony od roku 2021.

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok. (pel)