Ministerstvo dopravy plánuje rozdat 260 milionů korun na upadající lodní dopravu v Česku. Až ze čtyř pětin zaplatí modernizaci evropské peníze, má to však jeden zádrhel. Nákladní lodě opravené z veřejných peněz totiž musejí stanovenou část plavební sezony uskutečnit nadpoloviční většinu plaveb z a do České republiky, a teprve poté mohou jezdit do zahraničí. Kvůli nedostatku vody v Labi ale pravidelně část flotily posílají do západní Evropy.

Zprávu uveřejnil server iDnes.cz.

Českým loďařům se aktuálně nastavená pravidla nelíbí. S ministerstvem se snaží vyjednat zmírnění, přesto na úřad poslali žádosti za bezmála 300 milionů korun. O přidělení peněz rozhodne resort do poloviny letošního roku.

Dotace na modernizaci mají pomoci zastavit dlouhodobý úbytek říčních nákladních lodí provozovaných na tuzemských řekách.

Podle statistik ministerstva bylo v roce 2000 v Česku 67 motorových lodí o registrované tonáži téměř 61 tisíc tun. V roce 2017 se česká říční flotila smrskla na 33 lodí a na polovinu se snížila i jejich registrovaná tonáž.

Většina zbývajících lodí byla navíc vyrobena mezi roky 1970 a 1989 a novější plavidla vyrobená po roce 2000 se už na českých řekách neobjevila.

Ministerstvo dopravy chtělo rejdařům stomilionové dotace rozdat už loni. Nikdo z českých provozovatelů však nesplnil podmínky pro výplatu a peníze se tak přesunuly do současné výzvy.

V rámci aktuálního dotačního období platného do roku 2020 počítá resort dopravy s tím, že na modernizaci tuzemských plavidel rozdá přibližně 400 milionů korun.

Rejdaře trápí především dlouhotrvající sucho, stěžují si ale také na nedostatečnou infrastrukturu na našich řekách. Kriticky podle nich chybí především plavební stupně v Děčíně a v Přelouči.

(pel)


„Evropské dotace“ příjemcům v České republice uhradili zejména daňoví poplatníci z těch členských států Evropské unie, jež jsou tzv. „čistými plátci“, tedy které z peněz získaných zdaněním svých občanů a svých firem odvádějí do rozpočtu EU více prostředků, než z kolik z tohoto rozpočtu čerpají pro svoji potřebu. 

„Čistými plátci“ jsou v EU tyto státy: Německo, Itálie, Velká Británie, Francie, Dánsko, Nizozemsko, Finsko, Rakousko a Švédsko.