Evropská unie rozhodla o snížení automobilových emisí o 37,5 procenta do roku 2030. V případně užitkových vozů se emise musí snížit o 31 procent. Rozhodovat se ještě bude o emisích z kamionové přepravy.

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce snížení emisí oxidu uhličitého u automobilů. Do roku 2030 se u osobních automobilů musí snížit o 37,5 procenta. V případně užitkových vozů mají emise klesnout o 31 procent.

Za základ k výpočtu snížení emisí se považuje rok 2021.

Evropský parlament a Rada EU tím odstranily názorové rozdíly mezi zeměmi s výrazným podílem výroby aut, a mezi europoslanci, kteří prosazovali radikálnější ochranu životního prostředí.

Německo, které má největší automobilový sektor v EU, před tím varovalo, že tvrdé cíle by mohly poškodit odvětví a vést ke ztrátě pracovních míst.

Evropská komise původně navrhovala snížit do roku 2030 emise o 30 procent z úrovně roku 2021. Plán podpořilo Německo, ale několik unijních zemí včetně Nizozemska a Francie bylo pro zvýšení limitu pro osobní vozy na 35 procent.

Evropský parlament v říjnu hlasoval ve prospěch 40procentního snížení emisí do roku 2030 s tím, že pro rok 2025 by měl platit přechodný cíl 20 procent, což se automobilovému průmyslu nelíbilo.

Představitelé Evropského parlamentu a Evropské komise se následně snažili nalézt společný postoj.

Cíle omezit emise v dopravě, jediném odvětví, kde se emise nadále zvyšují, mají unii pomoci dosáhnout do roku 2030 celkového snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent. Státy EU patří k téměř 200 zemím, které se shodly na pravidlech pro zavedení pařížské dohody o klimatu z roku 2015.

Podle místopředsedy EK pro energetickou unii Maroše Šefčoviče je dohoda o snížení emisí „důvěryhodným krokem v zavádění pařížské dohody a současně rozhodujícím krokem k podpoře dlouhodobé konkurenceschopnosti evropského průmyslu, neboť povede k investicím do hodnotového řetězce EU, včetně baterií a dalších klíčových technologií“.

Dohodnuto však ještě musí být snížení emisí z kamionové přepravy. (sfr)