Facebook, Youtube či Twitter už mažou plných 70 procent příspěvků, které jsou někým označeny jako „projevy nenávisti“. Firmy tak uplatňují kodex chování, ke kterému se zavázaly v roce 2016. Informovala o tom evropská komisařka Věra Jourová. 

Ke kodexu se už dříve připojily firmy jako Facebook, Twitter, Youtube nebo Microsoft. Nově se k němu přidal i Instagram a Google+.

Hlášení o nelegálním obsahu přitom tyto uvedené sociální sítě dokáží ve čtyřech z pěti případů prověřit do 24 hodin.

Evropská komisařka pro spravedlnost Věra Jourová (do Evropské komise ji dosadilo Babišovo ANO) k uvedeným závěrům dospěla na základě třetího hodnocení způsobu, jak firmy uplatňují kodex chování v této oblasti, domluvený v roce 2016.

Podle Jourové je výsledek pozitivní zprávou. První hodnocení v roce 2016 totiž ukázalo, že odstraňováno je 28 procent nenávistných projevů. Loni to už bylo 59 procent.

Při vyhledávání nenávistných projevů s komisí a firmami údajně spolupracují „organizace občanské společnosti“.

Facebook, Twitter, YouTube a Microsoft se v květnu 2016 prostřednictvím kodexu chování dobrovolně zavázaly potírat šíření nenávistného obsahu po Evropě. Ke kodexu se nyní přidal také Instagram a dnes i síť známá jako Google+.

Firmy Jourové firmy nabírají nové lidi, „aby se podobnými projevy ve svých aplikacích mohly lépe zabývat“ (tedy je cenzurovat, pozn. redakce).

Například Facebook rozšířil svůj tým o 3000 pracovníků, kteří se zabývají prověřováním a mazáním „nevhodných“ příspěvků. .

Kodex chování doplňuje právní předpisy pro boj proti rasismu a xenofobii, které stanoví, že pachatelé trestných činů spočívajících v nenávistných projevech, ať už spáchaných na síti nebo mimo ni, musí být účinným způsobem stíháni.

Průměrně pětinu případů nahlášených společnostem nahlásily nevládní organizace také policii nebo státnímu zastupitelství. (sfr)